advies en publicatie Europese aanbesteding Kernsysteem Afvalinzameling 

Op 21 feb. 2025 heeft inkoopadviesbureau BiC de Aankondiging van een opdracht – algemene richtlijn, standaardregeling verstuurd, voor de aanbesteding ‘Europese Aanbesteding voor een Kernsysteem Afvalinzameling (KAI)’ met uw referentie AVA25KAI en kenmerk 513035. 

Wachten op TED
De aankondiging is ook verstuurd naar Tenders Electronic Daily (TED). Hierdoor is hij niet direct gepubliceerd op TenderNed. Het duurt maximaal 48 uur voordat de aankondiging (en bijbehorende documentatie) op het aankondigingenplatform van TenderNed zichtbaar wordt. De publicatie op TED duurt maximaal 5 dagen.

Deze aanbesteding heeft betrekking op de openbare Europese Aanbesteding voor een Kernsysteem Afval Inzameling (KAI). Er is gekozen voor een openbare aanbesteding omdat het aantal te verwachte inschrijvingen het aantal van vijf vermoedelijk niet zal overstijgen. Het doel van deze aanbesteding is om een applicatie aan te schaffen ter vervanging van de huidige PieterBas software. Het betreft de levering van licenties, het verzorgen van de implementatie, het onderhouden en gevraagde aanvullende diensten. 

De volgende onderdelen vormen de basis van het aangeboden kernsysteem Afvalinzameling:

  • De milieustraat

De milieustraat geeft de burger de mogelijkheid om zijn afval af te geven voor inzameling en verwerking. De frequentie, de hoeveelheid en soort afval die de burger mag afgeven, hangt af van de betreffende DVO (=dienstverleningsovereenkomst) die hiervoor geldt. Om dit inzichtelijk te maken en te kunnen controleren, is er noodzaak voor bezoekersregistratie (bijvoorbeeld om te registreren hoe vaak iemand afval aanbiedt) en weging hiervan met een eventueel afrekenmechanisme, indien dat conform DVO is afgesproken.

  • Dienstverleningsovereenkomsten (DVO) en rechtmatigheden

In de DVO per aangesloten gemeente, worden alle afspraken vastgelegd die voor één (1) kalenderjaar zijn gemaakt tussen Avalex en de betreffende gemeente/Opdrachtgever, voor wat betreft de manier waarop, de frequentie en de soorten afval die ingezameld moeten worden. Iedere aangesloten gemeente heeft een eigen (afwijkende) DVO. Dit vertaalt zich naar de rechtmatigheden (zoals, maar niet gelimiteerd tot, minicontainers) die uiteindelijk per aansluiting/adres van de betreffende gemeente ingeregeld worden binnen dit applicatielandschap. Deze rechtmatigheden vormen de input en basis voor het definiëren van alle benodigde routes en de daarvoor benodigde capaciteit aan mensen & middelen (=inzamelingsmiddelen/-voorzieningen, wagens en passen).

  • Beheer van aansluitingen en adressen

Aansluitingen en adressen komen vanuit de BAG of WOZ. Deze worden vervolgens gekoppeld aan de desbetreffende rechtmatigheden en zullen vanuit deze rechtmatigheid op een specifieke route worden gezet. De rechtmatigheid bepaalt welk soort afval, wanneer en hoe vaak deze wordt opgehaald voor een bepaald adres. Bij nieuwe aansluitingen zullen vervolgens de betreffende inzamelingsmiddelen (minicontainer en/of passen) worden uitgegeven en geregistreerd.

Verder wordt op basis van de rechtmatigheden ook de afvalkalender opgesteld, die uiteindelijk door de burgers geraadpleegd kan worden om te kijken wanneer ze bijvoorbeeld een specifieke minicontainer aan de straat moeten zetten.

  • Beheer van routes

Hierbij zijn een aantal “soorten” routes te onderkennen die elk op een (iets) andere manier worden samengesteld:

  • Huis aan Huis routes.

Deze statische routes worden samengesteld op basis van de diverse DVO’s. Dit gebeurt op jaarbasis en is input voor de afvalkalender en moet daarmee worden gekoppeld. Eventueel kunnen in de nabije toekomst ook dit soort routes op basis van meer dynamische factoren worden samengesteld (bijvoorbeeld op afroep van legen van je minicontainer).

  • Rolcontainer (vierwielcontainer) routes.

Ook deze statische rolcontainer (vierwielcontainer) routes worden samengesteld op basis van de DVO’s. Deze dient gekoppeld te worden aan de afvalkalender.

  • Order gestuurde routes op basis van afroep/melding (bijvoorbeeld grofvuil, snoeiafval en illegaal afval).

De bewoner maakt zelf via de klantportal een inzamelingsafspraak, dit wordt altijd door de kernapplicatie zoals in deze aanbesteding is gevraagd, gepland en getoetst conform de specifieke DVO’s. 

  • Afzetcontainers.

Deze orders komen direct vanuit de afvalbrengstations en zorgen ervoor dat het ingezamelde afval uiteindelijk bij de verwerker komt. Ook hiervoor moeten routes door het kernsysteem gepland worden.

  • Routes ten behoeve van uitzetten, wisselen en innemen van de minicontainers.

  • Orderplanning: Basisplanning

De planning wordt in grote mate bepaald en gekaderd door hetgeen in de DVO is afgesproken. De DVO is de basis voor de vaststelling van de jaarplanning. Op basis van de DVO wordt bepaald hoeveel wagens en mensen er nodig zijn, om alle afspraken te kunnen uitvoeren zoals die in de DVO staan. Dit bepaalt de benodigde capaciteit aan mensen & middelen (ook op basis van specifieke kenmerken en kwalificaties die nodig zijn voor het uitvoeren van de route). Daarnaast worden ook seizoens-effecten meegenomen in de uiteindelijke planning, om ervoor te zorgen dat er extra capaciteit aan een bepaalde route/fractie wordt toegekend indien dit nodig is (bijvoorbeeld extra snoeiafval aan het begin van de lente).

  • Chauffeursomgeving (mobiel)

De chauffeur beschikt in zijn wagen over een mobiel device waarmee de planning en de route van die dag bekeken kan worden. Dit zal bestaan uit een route en/of aantal orders die hij die dag moet afronden. De orders dienen één voor één te worden afgemeld, zodat er voor geheel Avalex een actueel en eenduidig beeld en inzicht is ten aanzien van planning, de status van de ledigingen en de locatie van de diverse wagens/teams. Zo nodig, kan op basis van dit beeld, de planning worden bijgestuurd en/of orders worden verplaatst naar een andere wagen/team.

Jaren ervaring
0 +
Aanbestedingen begeleid
0 +
Tevreden klanten
0 +

Wij hebben ondere andere opdrachten uitgevoerd bij

aeres logo
GSF
saro logo

Vrijblijvend adviesgesprek​
of offerte?​

Telefoon

+31 (0)58 213 22 27

Email

info@bic-bv.nl

Adres

Druifstreek 72, 8911 LH Leeuwarden

stuur een bericht

Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.